سوق العرب | معهد سكيورتى العرب | وظائف خالية

نسخة كاملة: صور حصرية وحكايات غريبة ماكنتش تعرفها هتلاقيها هنا في "مكتوب بالعربي"!
أنت حالياً تتصفح نسخة خفيفة من المنتدى . مشاهدة نسخة كاملة مع جميع الأشكال الجمالية.
تاريخ مصر القديم والحديث مليان بأحداث ووقائع غريبة، منها الأحداث الكويسة اللي نفتخر بيها، ومنها الحاجات اللي تزعلنا، وتخلينا نقول "الله لا يرجعها أيام!".

موقع "مكتوب بالعربي" بيقدم لنا في قسم حكايات، مقالات ومعلومات كتير، عن تاريخ مصر.. مواقف وحكايات من مختلف العصور.
أحداث يمكن كتير مننا ما عاشهاش بحكم العمر والزمن... لكن كتير منها مأثرة في حياتنا.

كمان الموقع بيعرض في باقي أقسامه صور ومقالات عن شخصيات تاريخية، سواء في السياسة أو المجتمع.

يعني مثلًا، هتلاقي مقال بيتكلم عن واقعة يمكن معظمنا ما يعرفهاش، لما تدخلت الحكومة المصرية عشان تنقذ المسلمين المُشردين والمضطهدين في أوروبا.

موقع "مكتوب بالعربي" نشر صور ما اتنشرتش قبل كدا على النت للمسلمين اللي استضافتهم مصر من أوروبا هما وأسرهم وأطفالهم.

كما هتعرف مين صاحب الفكرة، ومين الحاكم اللي أمر بإنقاذ المسلمين في أوروبا.

ومن القصص برضه اللي هتقراها وتعجبك، قصة "سيدي العريان.. الأهبل اللي نال حُب أهل القاهرة وأصبح أشهر الأولياء الصالحين!".

قصة حقيقية هتعرف تفاصيلها وأبطالها في المقال اللي نشره "مكتوب بالعربي" من فترة مش بعيدة.

ومن الحكايات اللي هتصدمك شوية، حكاية المصريين اللي قرروا يتاجروا في جثث أجدادهم في الشوارع، تخيل كانوا بيبيعوا على الرصيف عادي كدا!.

ولو بتحب القصص العسكرية أو اللي لها علاقة بالجيش المصري العظيم، هتلاقي قصة ضابط الصاعقة اللي اتخفى في لبس واحدة ست عشان يقوم بمهمة في سيناء!
أما عن جغرافية مصر، فليها برضه قصص وحكايات مهمة، زي حكاية فرع النيل اللي كان بيشق وسط البلد في القاهرة، وبيعدي وسط أحياء شعبية زي السيدة زينب والموسكي والعتبة ولحد المرج وعين شمس.. تخيل!
ومن الحكايات الغريبة اللي نشرها موقع "مكتوب بالعربي" ومش هتراقها في مكان تاني، لما رئيس الوزراء المصري راح يلف مصر في زيارة تفقدية، وأثناء صلاة الجمعة دخل يصلي وقعد شيخ برا الجامع أثناء الصلاة عشان يحرس جزمة رئيس الوزراء من السرقة!
وبجانب الحكايات المميزة اللي بينشرها دايمًا موقع "مكتوب بالعربي" هتلاقي تقارير وأخبار عن الحاجات الغريبة في العالم، زي قصة أول مطعم للعراة في فرنسا.. وطُرق الدفن الغريبة عند اليابانيين.

وكمان أخبار النجم المصري محمد صلاح لاعب الفريق الإنجليزي ليفربول، كثير من زوار "مكتوب بالعربي" بيبحثوا عن أخباره، وعشان كدا هتلاقي مقالات عنه زي الأفضل في أفريقيا: هكذا تفوّق محمد صلاح على هؤلاء الكبارو محمد صلاح بين التهويل والانتقاد… الله على أخلاقك يا فخر العرب! ومحمد صلاح في المالديف مع فتاة “البكيني”.. شاهد الصور التي أثارت جدلًا على مواقع التواصل
ادخلوا على الموقع واعرفوا أكتر...
روابط المرجعيات